کمپين يک روز بدون گناه

یک روزِ بدونِ گناه

یک روزِ بدونِ گناه

بی شک می نگری ای خدای من
از خوفت، جریان اشکم را
و از ترست، پریشانی دلم را
و از هیبتت، لرزش اعضایم را
این همه شرمساری من به خاطر سوء رفتار من است،
و به همین خاطر از شدت زاری به درگاهت، صدایم فروخفته
و زبانم از راز و نیاز با تو بازمانده ... (قسمتی از دعای 16 صحیفه سجادیه)

در اینجا گرد آمده ایم تا با همکاری و همراهی یکدیگر قدمی برداریم به سوی معبود خویش. می دانیم دانستن بیشتر، مسؤولیت بیشتر به همراه دارد و ندانستن، عذاب. پس با امید به فضل و رحمت پروردگار عالمیان به سوی دانایی قدم برمی داریم، شاید جزءِ رستگاران قرار گیریم.
دوست عزیزم با خواندن پست های این وبلاگ یا به نیازمندی ما پی خواهی برد و یا به ناآگاهی خود. در حالت اول مسلمانی ما ایجاب می کند که به اعضای وبلاگ در راه رسیدن به هدفشان کمک کنیم و در حالت دوم دانسته های جدیدمان، مسؤولیت های جدید را به همراه خواهد داشت.

اگر دوست دارید در این مسیر با ما همسفر شوید، کافی است یک یاعلی بگویید...

ما به آمدن مردی از جنس باران سخت امیدواریم.
شاید او نیز به یاری ما امیدوار شود...

و العاقبه للمتقین

 4-    فضولی، کنجکاوی بی جا

کفر بر چهار پایه است: کنجکاوی بی جا (وسوسه)، درگیری و خصومت، کوتاهی و انحراف از حق، و آگاهانه زیر بار حق نرفتن(قسمت از حکمت 30 نهج البلاغه)

با توجه به رفتارهای خود در طول شبانه روز متوجه خواهیم شد که شاید به میزان زیادی توان فکری و ذهنی خود را بر سر کنجکاوی های بی جا تلف می کنیم.(شاخصه کنجکاوی بی جا، عدم وجود منفعت ولو با حاصل شدن نتیجه است)

به عنوان مثال اینکه در خیابان چه حرف هایی بین دو فرد کناری من صورت می گیرد و یا اینکه شخصی که با دوست من سلام وعلیک کرد و رفت، چه کاره است و ...

5-    قضاوت

در بسیاری از مواقع انسان نه تنها کنجکاوی بی جا می کند، بلکه به سادگی نیز در مورد افراد و رفتار آنها قضاوت بی جا نیز انجام می دهد. 

به عنوان مثال شخصی که در مترو هندزفری در گوش دارد، آدم بدی است یا کسی که لباس نامرتبی دارد آدم فقیری است و ...

نکته اول این که خوب وبد بودن افراد هیچ ارتباطی به من ندارد(یقین داشته باشم که خرابی جامعه به خاطر خراب بودنآن فعل فرد نیست) و دوم اینکه اگر فردی عمل اشتباهی انجام داد، دلیل بر اشتباه بودن فرد نمی شود. به عبارت دیگر اگر کسی خطایی کرد به معنای خطاکار بودن او نیست. 

و سوم اینکه هر عملی شامل چهار قسمت است.

الف)جهت(برای رضای خدا، خلق، نفس و ...)

ب) نیت(کمک به نیازمندان، راه افتادن چرخه اقتصادی، رفع عذاب وجدان و ...)

ج) خود عمل

د) شکل عمل(مخفی، آشکار، با طمأنینه، با عجله، با مهربانی، با خشم و ...)

از این چهار قسمت، من تنها متوجه دو قسمت آن هستم که اهمیتشان به مراتب از دو قسمت اول کمتر است.

 

در این مورد اگر فرد نمی تواند قضاوت نکند، باید سعی کند قضاوت های خود را خوش بینانه کند. به عبارت دیگر سعی کند نیمه پر لیوان را ببیند.

 یا ایها الذین آمنو اجتنبوا کثیراً مِن الظّن انّ بَعْضَ الظّنِ اثمٌ

(حجرات، آیه 12)

ای کسانی که ایمان آوردید ازبسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی گمانها، گناه است.

لازم به ذکر است که قضاوت نکردن ربطی به امر به معروف و نهی از منکر ندارد.

ادامه دارد...

بعدا نوشت:

هرکسی برای اینکه میزان حس کنجکاوی بی جا را در خود شناسایی نماید، می تواند هنگامی که با یک عنوان خبری در اینترنت، پیرامون زندگی شخصی افراد مشهور مواجه می شود آن را بیابد.

نظرات (۱۲)

بله ... هر دو مورد خوب و به جا بود‎:)‎ ... من الان جدیدا یاد گرفتم زود قضاوت نکنم...کلا باید یاد بگیریم کار به کار کسی دیگه نداشته باشیم...مگه موارد خاص

آفرین
دعا کنید ماهم بخوایم و بتونیم مثه شما بشیم
خیلی ممنون ...

خواهش میکنم
۱۴ آبان ۹۴ ، ۱۷:۱۳ شملیــا ●○●
عالی بود ، ممنون

خواهش میکنم
نیت عمل خیلی مهم هست و در واقع می شه گفت جان اعمال در نیات هست .
اگه هر کسی مشغول به خود سازی باشه ، مشغول برطرف کردن عیب های خودش باشه گمون نکنم وقت اضافی واسه قضاوت و پیش داوری مردم داشته باشه .
و از طرفی اگه هر کسی روی خودش و اعمال و نییاتش کار کنه به طبع اوضاع جامعه رو به بهبود می ره .
خدا به هممون توفیق عمل بده .
خوبه که یادمون باشه آگاهی مسیولیت می آره و ما مسیولیم در برابر علم هایی که بدست میا ریم عامل باشیم .

مثه همیشه با ریزبینی مخصوص به خودتون نکات خوبی رو متذکر شدید
ان شاءالله
خیلی ممنون
سلام خیلی ممنون عالی بودش
تفاوتی بین جهت و نیت هست!

سلام خواهش میکنم
اخ اخ امان از کنجکاوی و فضولی

خدا بهمون توفیق خوب شدن عنایت بفرماید ان شاءالله
۱۵ آبان ۹۴ ، ۲۰:۳۳ امید محرابی
خیلی ممنون

خواهش میکنم
آقا ببخشید فضولی صحیح است! فوزولی چیه آخه! :|
من همه ش یاد "و لا تجسسوا"ی قرآن میفتم!

فضولی نام شخصی است
در ویگی پدیا هم بزنید نام این شخصیت تاریخی را می اورد
فوزولی فک کنم درست تر باشد
آفرین، چه خوب
عه وا!! این چه حرفیه؟! اصلا مهم نیست که فضولی نام کسی هست یا نه! شما به جای اینکه برید تو فرهنگ لغت بگردید تو ویکی پدیا گشتید؟؟
فضول در لغتنامه دهخدا:
فضول . [ ف ُ ] (ع اِ) آنچه از غنیمت زیاد آید و قسمت نشود. (فرهنگ فارسی معین ). || باقی مانده از مال زاید بر حاجت . (از اقرب الموارد) (فرهنگ فارسی معین ). || آنچه از بدن خارج گردد. ج ، فضولات . || (ص ) یاوه گو. (فرهنگ فارسی معین ). || آنکه اخبارمضره به دیگران رساند. (یادداشت مؤلف ). || فضول در فارسی به معنی فضولی در عربی به کار رود؛آنکه بی جهت در کار دیگران مداخله کند. در تداول فارسی زبانان ، به معنی کسی است که در اموری دخالت کندکه حد یا حق او نیست.


و فرهنگ واژگان مترادف و متضاد هم در ذیل کنجکاو، فضول و متجسس رو عنوان کرده!

کپ کردم! واقعا انتظار نداشتم با چنین جوابی مواجه بشم!!

باشه تسلیم
شما مفهوم متن رو دریابید، من بیسوادم غلط املایی هام زیاده :)))
باز هم ممنون از مطلب خوبتون.

خواهش میکنم
۱۸ آبان ۹۴ ، ۲۳:۴۴ ام اسی خوشبخت
سلام بر دوستان عزیز و عذرخواهی بخاطر تاخیر
این روزها بشدت سرم شلوغه، ان شالله در اولین فرصت تمام مطالب رو میخونم.

خداوند در سوره مومنون یکی از نشانه های مومن رو "والّذین هم عن اللغو معرضون" (و آنهایند که از لغو روى گردانند) میشماره، به نظرم یکی از مصداق هاش همین کنجکاوی باشه
قضاوت هم که چیزی نگم بهتره که تقریبا اکثریت جامعه گرفتارشیم
ان شالله این گناه ها رو اصلاح کنیم
ممنون برای این مطلب مفید :)

خواهش میکنم
منتظر حضورتون هستیم
آقا تصحیح کنید این فوزولی رو! با روح و روان من بازی نکنید لطفا! خواهش میکنم ازتون!

:|
:D

چشم الان وقت ندارم سری بعد ان شاءالله
شما چرا انقدر حساسی!

+خانم درستش کردم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کلیه حقوق این وبلاگ متعلق به [ یک روزِ بدونِ گناه ] می باشد ; ویرایش شده با توسط پلاک هفت